2024-10-23

Kitab Munirul Qulub Karangan Syeikh Abdussamad (Teungku Di Cucum)


Tanbeh 17 Anjuran Obat Dosa

Tanbeh 17 merupakan nama lain dari kitab Munirul Qulub, ditulis dengan bahasa Aceh bersajak Karangan Syeikh Abdussamad (Teungku Di Cucum) 1306 H.


Berisi 17 anjuran bagi pencari surga dan penghapus dosa. Tuntunan bagi umat dalam hakikat hidupnya. Isinya cukup mewakili semua aspek ajaran Islam, mulai ilmu tauhid, fiqih, syariat, akhlak serta tasawuf.


Kitab Tambeh Tujoh Blah tidaklah semata-mata menyampaikan Ilmu Keislaman saja, namun adat- istiadat Aceh juga terkandung di dalamnya. Sebab kehidupan rakyat Aceh tidaklah dapat dipisahkan dari ajaran agama Islam.


Kenyataan ini diperkuat dengan petuah leluhur orang Aceh, yang menyatakan: adat ngon agama lagee zat ngon sifeuet (adat dan agama Islam seperti zat dengan sifat, tidak mungkin dapat dipisahkan).


Membaca kitab ini kita diajarkan untuk menjalani hidup seutuhnya sebagai hamba Allah dalam bermasyarakat yang berpedoman pada konsep hablun minallah wa hablun minannas.


Syekh Abdussamad alias Tgk Di Cucum adalah putera seorang ulama yang berasal dari Baghdad, di negara Irak sekarang. Menurut “Tambeh Gohna Nan” karya Tgk Di Cucum – yang belum diberi judul, dijelaskan beliau adalah generasi pertama dari seorang ayah bangsa Arab yang lahir di Aceh.


Dalam kitab itu juga diterangkan, bahwa beliau pernah pulang ke negeri neneknya ke Baghdad. Teungku Di Cucum sempat hidup sampai periode awal Perang Belanda di Aceh (mulai 1289 H).


Hal ini tercermin dari ungkapan dalam “Tambeh Gohna Nan” , bahwa pasukan Belanda menghancurkan Mesjid Tungkop, Aceh Besar yang sedang dibangun dengan tembakan peluru meriam. Sementara Teungku Chik Di Tiro Muhammad Saman sudah syahid saat itu (1891 M).


Kerajaan Belanda menyerang Kerajaan Aceh Darussalam pada tahun 1289 H (1873M). Makam Tgk Di Cucum berada di Gampong Cucum, sebuah desa yang terletak di pinggiran jalan antara Kedai Tungkop dengan Kedai Lam Ateuk, Aceh Besar.


Sebagian dari karangan Syekh Abdussamad alias Teungku Di Cucum yang masih dikenal hingga sekarang ialah:


  1. Tambeh Tujoh Blah,
  2. Akhbarun Na’im,
  3. Tambeh Gohna Nan, dan
  4. Furatan Salam.


Bila dalam kitab Akhbarul Na’im dan Tambeh Gohna Nan, memang tercantum nama beliau pada bagian akhir kedua kitab itu, namun tidak demikian bagi kitab Tambeh Tujoh Blah dan Furatan Salam.


Dalam penutup bab 7 Tambeh Tujoh Blah tersebut begini:


”Bahkeu dumnan adab guree, le ka dilee lon hareutoe. Lam Hikayat Akhbarul Na’im, keudeh Polem kalon keudroe”.


Pada penutup bab 11 Tambeh Tujoh Blah disebutkan:


”Bukon sayang dumna rakyat, habeh sisat syaitan rabe. Di ureueng binoe pi sit maklum, meunan keudum hanpeue boehle. Ka dilee lam Furatan Salam, le that macam sambinoe meurawe. Kalheueh sideh lon peuhaba, sinoe teuma hanlon boehle”.


Tambeh Tujoh Blah berisi 17 bab mengenai berbagai bidang ilmu pengetahuan Islam. Susunan berbagai bab itu sebagai berikut :


  1. Iman
  2. Takeuwa
  3. Bek Murtad
  4. Umuruddin
  5. Martabat Ulama
  6. Baron Walidin
  7. Adab Guree
  8. Adab Isteri
  9. Manoe Junub
  10. Hak Jiran
  11. Tangan Murah
  12. Pajoh Riba
  13. Ureueng Malang
  14. Pancuri Seumayang
  15. Tinggai Jumeu’at
  16. Kisah Jadid bin Atha
  17. Adeueb Kubu


1) Sayang Binatang, Konsep Lingkungan Hidup ala Nabi Sulaiman


Mengenai kasih-sayang Nabi Sulaiman kepada binatang, yaitu burung Elang, Kitab Tambeh Tujoh menjelaskan sebagai berikut :


Masa kheurajeun Nabi Sulaiman, taklok seukalian dum latbatat
Troh bak angen nyang han sifeuet, binatang cut sidom lalat
Bak siuroe neu hukom ureueng, teuka inong Kleueng peugah meularat
Jipeu ek seumbah ban manusia, sayeuep dua nyan jiangkat


Geulantoe jaroe dua sayeuep, taeu ‘ajab that jidaulat
Seumbah binatang Tuanku ampon, ulon lhee thon lam meularat
Dicong kayee lon peugot eumpung, kon lon tinggong han meupat-pat
Kayee pikon kayee meuboh, ulonteu piyoh sinan siat


On han lonpot cabeueng han lon creue, hana sapeue na meularat
Aneuk ulon jicok laju, musem timu musem barat
Cuco kutan hai panghulee, puteh ulee tuha kuthat
Neukheun bakpo hai Tuanku, bekle laju jicok leugat


Nyan hajat lon Tuanku ampon. Neu eu jaroe lon dua kuangkat
Habeh haba di Kleueng inong, po neuyue tuengle sigra that
Neuyue angen na rijang troh, jijak pantah mise kilat
Troh angen bak ureueng pokayee, haba meuteuntee troh rijang that


Troh pokayee ubak Nabi, Neu tanyongle pakon jeungkat
Pakon kacok aneuk Kleueng inong, hana keunong hareuem jithat
Nyang raya deesya na katuri, ureueng nyang bri keugob meularat
Aneuk Kleueng inong kacok laju, musem timu musem barat


Teuma seuot ureueng po kayee, e panghulee lon tueng keu ubat


Raya kasiet that aneuk Kleueng, ulon ureueng ahli hekeumat


Menghan jeuet cok wahe Saidi, Kleung bek tabri jideuk meungsiat


Teulheueh nyan beungeh Nabi Sulaiman, pakon meunan kah that jeungkat


Han peue jeungkat hai panghulee, mate kayee habeh meularat


Meungnyo kayee meu-umpung Kleueng, reungkah cabeueng hanjan siat


Meunan jikheuenle po kayee, jimeuteumei jiwoe leugat


Leupah jiwoe pokayee nyan, Nabi Sulaiman neu mufakat


Ka deungo he jen ‘Afeuret, jakleh kawiet kayee sijeungkat


Oh lheueh kawiet kaplah dua, ka geulawa timu barat


Meungnyo jicok aneuk Kleueng lom, hana peuekheun peutrok syarat


Padum lawet teuma leu – eueng, meuseutot Kleueng Madiangkat


Lheueh jitoh boh jikaromle, mangat hate ka seulamat


Aneuk picehle ban laku, adatkon timu musem barat


Jicok puriehle ji sadeue, ‘Afeuret eu jinoe meuhat


Teungoh jimeung-ek lalu lape, troh Geumade jimat tungkat


‘Ohsajan troh ureueng keumade, jibeuetle do’a seulamat


Teungku pocut teuma jikheun, jaroe jitheun nyan hareukat


Diwie rinyeuen toe ngon tameh, mata u rumohle ji angkat


Ban jideungo ureueng keumade, jicok ruti peutron leugat


Ruti siblah teumon jipajoh, hanle jitroh jibri leugat


‘Oh jijok keu ureueng keumade, jisambotle hate mangat that


Ji eu ruti pisit siblah, jazakallah khairan jikheun that


Lheueh nyan jipeurab ubak kayee, purieh dilee kong jiikat


Ji-ek pantah miseue geuplueng, jicok aneuK Kleueng jitron leugat


Jen “Afeuret tahe keudroe, jimeung grak droe hanle kuat


Hankeu ekle kayee jiplah, jijak peugah jiplueng leugat


Tuanku aneuk Kleueng ka jicok lom, meukeumeung teugom jaroe lon geumat


Dua Malaikat mat bak jaroe, lape kamoe teuga gob that


Jaroe lasa ulon ghareb, u Syreb Meugreb geutiek kuat


Jibri seudekah siblah ruti, sidroe faki jipeutroh hajat


Pahla seudeukah siblah ruti, kamoe lape hanle kuat


Ban neudeungo jikheun meunan, Nabi Sulaiman ‘ajab neuthat


Salang bacut sagai jibri, adat meung le beurapa pangkat


Nyang haba Kleueng ngon Sulaiman, bahkeu ‘ohnan dilee siat


Jinoe laen lon peukhaba, ulon kira jalan hareukat


Hankeu payah tuboh anggeeta, meuteumeung laba diakhirat
Laila haillallah, hanlon peugah lagee nyoele


2) Kisah Abi Hurairah, Toleransi Agama pada Masa Rasulullah


Pada hari ini agama Islam sudah berkembang ke segenap penjuru dunia. Umat Islam bukanlah komunitas manusia tertutup, karena ajaran agama Islam memiliki unsur toleransi yang tinggi.


Keadaan ini bukanlah ijtihad baru atau suatu pandangan baru, namun sudah dipraktekkan semasa hayat Nabi Muhammad Saw sendiri. Mengenai hal ini, Kitab Tambeh Tujoh Blah menampilkan kisah Abi Hurairah, sebagai berikut:


Abi Huarairah po riwayat, neubri ingat dum geutanyoe


Rab droenyan na sidroe kafe, biek Yahudi disinan toe


Bak siuroe jijak bak lon, meunoe jikheun ubak kamoe


Ya Abu Hurairah lonna hajat, tulong siat keulon jinoe


Teuma lon seuot meungna lonbri, teuma Yahudi jipeugah peue


‘Oh jipeugah hana lonbri, jiwoe Yahudi hapiet jaroe


Nyang jilakee pina lontroh, hankeu naroh teutap jiwoe


Padum uroe seuleueng nibak nyan, bak janjongan ulon peutoe


Ban neu eu lon Rasulullah, ya Abi Hurairah pakon meunoe


Pakon maksiet keu Potallah, han tapateh lagoe kamoe


Neukheun keulon dinap mata, lon eu muka beungeh hansoe


Peue salah lon he ya Saidi, Ya Habibi peugah jinoe


Na tatupeue gata salah, Yahudi susah jak peugah droe


Ji peugah dak jibak gata, yoh jiteuka bak siuroe


Areuta teuna han tatem bri, jiwoeYahudi hana sapeue


Kareuna Yahudi ureueng sigampong, patot tatulong bek jiwoe droe


Ban neudeungo haba Nabi, neujak cokle neujak jok jinoe


Neujak Intat keu Yahudi, ka neujak bri areuta baroe


Abi Hurairah woe bak Nabi, tron Jebra-I teuma jinoe


Jebra-I kheun bak Rasulullah, Abi Hurairah rab meupaloe


Adat meunghan rijang neujok, han saho tok page dudoe


Page dudoe uroe akhirat, tamong Jannah pitreb didroe


Siribee thon lheueng baksoe laen, dudoe nibak nyan neutamong droe


Geupeutamong Abi Hurairah, meunan tapeugah takheun jinoe


Ban neudeungo khabar Jebra-I, ie mata ile meuteu taloe


Lheueh nyan neumat jaroe Nabi, meusumpahle neukheun meunoe


Deumi sibeuna gata Nabi, dudoe page hanle meunoe


Beurang kajan he ya Saidi, meungna lonbri beurang kapeue


Muhammadur Rasulullah, salang Hurairah sahbat nyang toe


Geutanyoe laen beurapa lagi, he boh hate meugriet dudoe


Tambeh siploh kakeuh simpan,siblah taulan deungo jinoe


jinoe lon kisah ureueng murah, bri seudeukah geunap uroe


Tambeh Tujoh Blah yang ditulis Syekh Abdus Samad yang bergelar Teungku Di Cucum, merupakan salah satu kitab penting dalam upaya mempelajari ajaran agama Islam. Kitab ini ditulis dalam bahasa Aceh dengan memakai huruf Arab Melayu atau Jawi alias Jawoe.

KOMENTAR